بررسی تخصصی پرس هیدرولیک

پرس هیدرولیک چگونه کار می کند؟

از آنجایی که پرس‌هیدرولیک بر اساس اصل پاسکال کار می کند عملکرد آن به مانند یک سیستم هیدرولیک می باشد. یک پرس‌هیدرولیک شامل اجزاء اصلی مورد استفاده در یک سیستم هیدرولیک به مانند: سیلندر، پیستون ها، لوله های هیدرولیک و… می باشد. کارکرد پرس و سیستم هیدرولیک نیز خیلی به هم شبیه هستند.

پرس هیدرولیک

این سیستم از دو سیلندر شامل سیلندر اصلی و سیلندری کوچکتر به نام اسلیو سیلندر تشکیل شده است که تغذیه سیستم از سیلندر کوچکتر انجام می شود. پیستون این سیلندر فشرده می شود و روغن فشرده شده از طریق یک لوله به سیلندر بزرگتر جریان پیدا می‌کند نیروی اعمالی بر روی پیستون سیلندر پیستون بزرگتر، سیال را به سیلندر کوچکتر برمی گرداند. نیروی اعمالی بر سیلندر کوچک باعث ایجاد نیروی بزرگتری در خروجی سیلندر بزرگ می شود. پرس هیدرولیک بیشتر برای اهداف صنعتی ای که به فشار بالایی جهت پرس فلزات و تبدیل آن ها به ورق های نازک نیازمند است مورد استفاده قرار می گیرد. یک پرس صنعتی از صفحاتی به عنوان واسطه جهت کمک به صفحات اصلی پرس برای له کردن یا پانچ قطعات استفاده می کند.

معرفی انواع دستگاه های پرس هیدرولیک:

دستگاه های پرس هیدرولیک انواع متفاوتی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت، این دستگاه ها بر اساس نیاز افراد در صنایع مختلف تقسیم بندی می شوند:

  •  پرس هیدرولیک آربو:

دستگاه پرس هیدرولیک آربو هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که کار مربوط به آن ها بسیار سخت و سنگین نباشد. این دستگاه ها فشار زیادی را بر روی محصولات ایجاد نمی کنند. از این دستگاه برای سوراخ کردن فلزات، مهر زدن، نشان زدن و یا صاف کردن فلزات استفاده می شود.

  •  هیدرولیک پرس لمینت:

این نوع پرس هیدرولیکی به صورت خودکار، عمل می کند و دارای دو دهنه می باشد که یکی از آن ها برای گرمایش و دیگری برای سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد. با این نوع از پرس ها می توان پلیمر ها را ورقه ای کرد.

  •  پرس هیدرولیک سی فریم:

این دستگاه ها به نحوی ساخته شده اند که کارگران بتوانند با آن ها به راحتی کار کنند و فقط دارای یک برنامه پرس کاری می باشند. این دستگاه ها برای صاف کردن، مونتاژ کردن و ترسیم کردن قطعات به کار برده می شوند. در این دستگاه ها از پایه های چرخ دار و فشارسنج استفاده می شود.

پرس هیدرولیک

  •  پرس هیدرولیک پنوماتیک:

پرس پنوماتیک یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین پرس های موجود در بازار می باشد که در صنایع مختلف استفاده می شود.  این دستگاه ها پرس را به سریع ترین شیوه ممکن انجام می دهند ولی نمی توانند فشار بالایی ایجاد کنند. این سیستم پرس بیشتر در ترمز هواپیما و ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این سری پرس ها به یک اپراتور تمام وقت احتیاج دارند.

پرس پاور، پرس مونتاژ،پرس اچ فریم و … از انواع دیگر پرس های  موجود در بازار می باشند.

کاربرد متنوع دستگاه‌های پرس هیدرولیک:

یک دستگاه پرس هیدرولیک تقریباً در همه حوزه‌ های صنعتی کاربرد دارد، اما به طور ویژه و خاص برای تبدیل اشیا فلزی به ورقه‌های فلزی استفاده می‌شود. البته این دستگاه‌ها در نازک کردن شیشه‌های داغ، تولید پودر در صنعت آرایشی و بهداشتی و همچنین تشکیل قرص برای مصارف پزشکی هم کاربرد دارد. در واقع کاربرد دستگاه‌های پرس هیدرولیک بیشتر به اندازه و فشار تولیدی آن ها بستگی دارد و کاربرد اصلی آن ها را می‌توان در سه گروه زیر قرار داد:

  • برای خرد کردن و اوراق کردن اتومبیل: 

پرس‌هیدرولیک قلب سیستم خردکننده اتومبیل است. در این فرایند، یک موتور هیدرولیک فشار زیادی به مایعات داخل سیلندر وارد می‌کند. فشار مایع باعث می‌شود که صفحات به سمت بالا بروند و سپس با نیروی زیاد و سرعت بر روی خودرو فرود آیند. در نتیجه این موضوع باعث خرد شدن خودرو می‌شود.

  • گرفتن چربی از پودر کاکائو: 

یکی از کاربردهای دستگاه پرس‌هیدرولیک در ابعاد کوچک است. هنگام پردازش دانه‌های کاکائو، مایع مخصوص شکلات به دست می‌آید. برای تهیه پودر کاکائو بدون چربی، این مایع در یک پرس‌هیدرولیک فشرده می‌شود. در نتیجه مایع به دست آمده بدون چربی بوده و در مراحل بعد برای تولید پودر کاکائو به کار گرفته می‌شود.

پرس هیدرولیک

  • برای تولید چاقو و چاقو سازی:

دستگاه‌های پرس هیدرولیکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید چاقو و شمشیر سازی هستند که فولاد خام مسطح را به شکل چاقو و خنجر در می‌آورند. البته همانطور که اشاره شد، این سه مورد متفاوت از کاربردهای دستگاه پرس هیدرولیک هستند که ابعاد مختلف آن‌ها را به رخ می‌کشند. اما کاربردهای آن ها بسیار وسیع‌تر است و تقریباً در همه حوزه‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

مزایای پرس هیدرولیک:

  1. تغییر و تنظیم سرعت کورس در حالت ایجاد نیروی ثابت
  2. تنظیم نیروی وارده به میزان مورد نیاز
  3. اندازه گیری و کنترل الکترونیکی نیروی وارده طی فاصله کورس

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در تهران ابزار در تماس باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان راست کلیک وجود ندارد